کد مطلب:223754 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:117

چه شد که هارون شخصا بخراسان رفت؟
هارون در سیاست اداری مردی رشید و نیرومند بود ولی از آنجائیكه اطرافیان همه رجال بزرگ كار را خراب می كنند هارون هم از این خطر مصون نبود و بدون تردید خلافت بدست بنی عباس بنیروی ایرانیان مسلم شد و شجاعت و دلاوری مردم خراسان بزعامت ابومسلم اصبهانی خراسانی اسباب انتقال خلاف گردید.



[ صفحه 176]



پس از آنكه بنی عباس بكمك ایرانیان متولی خلافت گردیدند برای تحكیم مبانی سلطنت خویش بحمایت و پشتیبانی عجم (ایرانیان) محتاج شدند - جماعتی از اهل ایران در لشكر عرب درآمده و نخستین گروهی كه از ایرانیان بسپاه اسلام پیوستند اهل خراسان بودند كه عباسیان را نصرت دادند و دعوت ایشان را اجابت كردند تا زمان خلافت اسلامی بسرداری ابومسلم خراسانی تسلیم بنی عباس شد.

قشون بنی عباس در ایام ابوجعفر منصور سه طبقه بودند:

1 - سپاهیان یمنی 2 - لشكریان مصری 3 - قشون خراسانی یك طبقه دیگر هم بدان افزوده شد و آن قراولان مخصوص بودند «گارد مخصوص احترام» كه خلفا این ها را از بیم دامها كه از بهر آنها همی گستردند و شورشها كه بر پا همی كردند تشكیل دادند.

جرجی زیدان اضافه می كند كه از غرائب این است همان دسته ای كه سبب بدست گرفتن خلافت بنی عباس شدند اسباب سقوط آنها گردیدند. [1] .

هارون كه بخلافت رسید بخراسان خیلی اهمیت داد و مردم آنسامان را بانواع مهر و محبت می نواخت و دلخوش می ساخت و لذا یكی از مقربان خود را بنام فضل بن یحیی بن خالد برمكی بر خراسان والی گردانید تا جبال خراسان و تمام مشرق ایران در حیطه ی فرمانفرمائی او باشد و ری مركز حكومت او گردد.

فضل دو سال حكومت كرد تا پس از خاتمه شدن امر یحیی بن عبدالله هارون او را معزول كرد و علی بن عیسی بن ماهانی را بدین حكومت منصوب نمود فضل بعدالت بین مردم حكومت می كرد و علی بن عیسی بظلم و ستمكاری و لذا خراسان را منقلب و دگرگون ساخت.


[1] تاريخ تمدن جرجي ريدان ص 115 ج 2.